روش‌ های بهداشتی روزانه برای حفظ بهداشت دهان و دندان کدامند؟ شما چه روشی را جهت بهداشت دهان و دندان خود انتخاب می‌ کنید؟ بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی دارد، چون در صورت عدم رعایت کردن آن با مشکلات بسیار جدی مانند پوسیدگی و خرابی دندان‌ ها مواجه خواهیم شد. به همین دلیل است که باید جهت سلامت دندان‌ ها و لثه روش‌ های مختلف بهداشتی را به صورت روزانه به کار بگیریم، چون در صورت هر گونه کوتاهی و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان اسیب‌ های جبران ناپذیری به دندان‌ های ما وارد می‌ شود. در این مقاله بهداشت دهان و دندان ها و روش‌های بهداشتی روزانه را بررسی می‌ کنیم.

روش‌ های بهداشتی روزانه برای حفظ بهداشت دهان و دندان

گفتیم که رعایت کردن بهداشت دهان و دندان می‌ تواند سلامت دندان‌ ها را تضمین کند، اما این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که این بهداشت باید به صورت روزانه و مکرر انجام شود، چون در غیر این صورت نه تنها دندان‌ ها بلکه لثه شما نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. روش‌ ها و شیوه‌ های بهداشتی که به صورت روزانه جهت حفظ کردن بهداشت دهان و دندان مطرح می‌ شوند، موارد زیر هستند:

  1. مسواک پس از وعده غذایی

بهترین و ساده‌ ترین روشی که جزو ‌مراقبت های روزانه از دهان و دندان محسوب می‌ شود، مسواک زدن پس از هر وعده غذایی می‌ باشد. به ویژه اگر غذاهای و نوشیدنی‌ های شیرین استفاده کرده باشید، حتماً باید پس از آن مسواک بزنید. چون با این کار به ظاهر ساده کلیه مواد غذایی باقیمانده بر روی دندان‌ ها حذف شده و از رشد میکروب‌ ها پیشگیری خواهد شد.

  1. استفاده از نخ دندان

حتی در صورت استفاده مکرر و منظم از مسواک هم چنان باید از نخ دندان نیز استفاده کنید، چون مسواک زدن نمی‌ تواند غذاهایی که لابلای دندان‌ ها گیر افتاده‌اند را به خوبی پاک کند. این ذرات باقیمانده زمینه رشد و تغذیه میکروب‌ ها را فراهم کرده و زمینه پوسیدگی دندان‌ ها را ایجاد می‌ کنند، اما با کشیدن نخ دندان چنین مشکلی برطرف خواهد شد. بنابراین بهتر است نخ دندان را به یک عادت روزانه و همیشگی تبدیل کنید و پس از هر وعده غذایی و مسواک زدن از آن استفاده کنید.

  1. استفاده از دهانشویه

امروز انواع دهانشویه‌ ها در بازار وجود دارند که حاوی مواد ضدعفونی کننده هستند. استفاده کردن از آنها روند پوسیدگی و تخریب دندان‌ ها را به تاخیر می‌ اندازد. برای این کار مقدار کمی از دهانشویه را داخل دهان تان قرقره کنید. بهتر است این کار زمانی انجام دهید که مسواک زده یا از نخ دندان استفاده کرده‌ اید.

  1. استفاده از رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی مناسب و سالم همان طور که بر دیگر قسمت‌ های بدن تاثیری می‌ گذارد، می‌ تواند بر روی سلامت دهان و لثه‌ ها نیز تاثیرگذار باشد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌ کنیم، سعی کنید مصرف غذاها و نوشیدنی‌ های شیرین را محدود کرده و به حداقل برسانید، چون مواد غذایی شیرین روند تخریب دندان‌ ها را تسریع می‌ کنند. اگر از این نوع غذاها استفاده می‌کنید بلافاصله پس از استفاده دهان خودتان را شسته و مسواک بزنید علاوه بر آنکه نباید نخ دندان را در چنین مواقع فراموش کنید.

غذاهای نشاسته‌دار نیز چنین مشکلی را به وجود می‌آورند که از آن جمله می‌توان به یک ماکارونی چیپس نان کراکه و مواردی از این قبیل اشاره کرد که پوسیدگی دندان را تشدید می‌کنند چون پس از استفاده مقداری از آن در داخل دهان باقی مانده و به تبدیل به قندهای ساده خواهد شد. از طرفی باکتری‌ های موجود در دهان از این قندها تغذیه کرده و اسید تولید می‌ کنند. اسید نیز در نهایت موجب تخریب و پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد. به همین دلیل سعی کنید غذاهای بدون نشاسته و میوه‌جات و سبزیجات را جایگزین چنین غذاهایی کنید که غنی از فیبر می‌باشند. محصولات لبنی نیز جز غذاهای مفید در سلامت و بهداشت دهان و دندان هستند.

روش‌ های بهداشتی روزانه برای حفظ بهداشت دهان و دندان

پیشنهاد مطالعه : بهداشت و مراقبت بدن

نتیجه‌ گیری

در این مقاله بهداشت دهان و دندان را بررسی کردیم. اطلاعات بیشتر از روش‌ های بهداشتی روزانه جهت محافظت از دهان و دندان را در سایت https://briller24.com  به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *